نرخ کلیک (CTR) چیست؟ بروزترین تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک 2024

0
نرخ کلیک

افزایش نرخ کلیک (CTR) یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود عملکرد وب‌سایت شما است. هر اقدامی که برای سایت خود انجام می‌دهید، از تولید محتوا گرفته تا فروش و سئو، تا زمانی که کاربر کلیک نکند و وارد سایت نشود، عملا بی فایده است. CTR (Click Through Rate) در واقع میزان کلیک کاربران بر روی لینک نمایش داده شده سایت شما در گوگل می‌باشد.

با افزایش CTR، تعداد بازدیدهای سایت شما افزایش می‌یابد و این به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که صفحات شما محتوای جذابی دارند و کاربران به آن‌ها علاقه‌مند هستند. این موضوع می‌تواند بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو را به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک صفحه وب با کلمه کلیدی خاصی در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی دارد، اما CTR آن پایین است. این موضوع به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که کاربران به این صفحه علاقه‌مند نیستند و این می‌تواند منجر به کاهش رتبه صفحه در نتایج جستجو شود.

بنابراین، افزایش CTR می‌تواند بهبود سئو سایت شما را به همراه داشته باشد. در این مقاله، ابتدا مفهوم CTR و چگونگی محاسبه آن را می آموزیم سپس به بررسی راه‌های افزایش نرخ کلیک (CTR) می‌پردازیم و نحوه اجرای آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

برای درک بهتر مفهوم CTR، ابتدا باید با Impression آشنا شویم. هر بار که لینک صفحه ما در یکی از نتایج جستجو به کاربر نشان داده می‌شود ( فرقی نمی‌کند سایت ما لینک اول یا آخر صفحه باشد )، یک Impression برای آن صفحه از سایت ما محاسبه می‌شود.

حالا اگر کاربر صفحه ما در نتایج گوگل را دید و روی لینک آن کلیک کرد، یک کلیک (click) نیز برای ما ثبت خواهد شد. در واقع Click Through Rate یا نرخ کلیک یعنی چه تعدادی از کاربران بعد از نمایش صفحه سایت ما در نتایج جستجو روی آن کلیک کرده‌اند و وارد سایت شده‌اند.

نحوه محاسبه CTR یا نرخ کلیک بسیار ساده است. اگر تعداد دفعاتی که کاربر در میان نتایج بر روی سایت ما کلیک کرده را بر تعداد دفعات نمایش داده‌ شده به کاربران تقسیم کنیم، نرخ کلیک به‌دست می‌آید(اگر آن را ضربدر 100 کنیم درصد نرخ کلیک بدست می‌آید). بنابراین هرچه کاربران بیشتری در نتایج جستجو بر روی صفحات ما کلیک کنند، نرخ کلیک (CTR) آن صفحات افزایش پیدا می‌کند.

محاسبه نرخ کلیک
محاسبه نرخ کلیک (CTR)

 

برای مثال فرض کنید سایت شما 100 بار در نتایج گوگل برای افراد نمایش داده شده است و از این صد بار 15 بار روی آن کلیک شده است. در نتیجه درصد نرخ کلیک (CTR) برابر با 15% است.

چگونه نرخ کلیک (CTR) صفحات سایت خود را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده نرخ کلیک یا Click Through Rate صفحات وب سایت خود، می‌توانید از این دو روش پرکاربرد استفاده کنید:

Google Analytics

 با استفاده از Google Analytics، می‌توانید به راحتی نرخ کلیک وب‌سایت خود را مشاهده کنید. برای مشاهده نرخ کلیک در Google Analytics، می‌توانید به مراحل زیر عمل کنید:

  1. وارد حساب Google Analytics خود شوید.
  2. از منوی سمت چپ، گزینه “Acquisition” را انتخاب کنید.
  3. در زیرگروه “All Traffic”، گزینه “Channels” را انتخاب کنید.
  4. در این صفحه، می‌توانید نرخ کلیک (CTR) هر کانال ترافیک را مشاهده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید نرخ کلیک از طریق جستجوهای طبیعی (Organic Search)، تبلیغات پرداختی (Paid Search) و موارد دیگر را مشاهده کنید.

Google Search Console

برای مشاهده نرخ کلیک (CTR) سایت خود در Google Search Console، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. وارد حساب Google Search Console خود شوید.
  2. از منوی سمت چپ، سایت خود را انتخاب کنید.
  3. در بخش “Performance”، گزینه “Clicks” را انتخاب کنید.
  4. در این صفحه، می‌توانید تعداد کلیک‌هایی که سایت شما در نتایج جستجو دریافت کرده است را مشاهده کنید.
  5. برای مشاهده نرخ کلیک، گزینه “CTR” را انتخاب کنید.
  6. در این صفحه، می‌توانید نرخ کلیک (CTR) سایت خود را برای هر کلمه کلیدی و صفحه وب مشاهده کنید.

همچنین، می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف، نرخ کلیک سایت خود را برای بازه زمانی مشخص و یا برای صفحات وبسایت خاصی که در نتایج جستجو نمایش داده شده‌اند، مشاهده کنید.

تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک (CTR)

1- بهبود عنوان و توضیحات (Title and Description)

عنوان و توضیحات، یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش نرخ کلیک (CTR) وب‌سایت شما هستند. برای بهبود عنوان و توضیحات، باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید و توضیحاتی جذاب و مرتبط با محتوای وب‌سایت خود ارائه دهید. همچنین، باید به طور مداوم عنوان و توضیحات خود را به روز رسانی کنید و با توجه به تغییرات در جستجوهای کاربران، آن‌ها را بهبود بخشید.

عنوان جذاب عامل اصلی افزایش نرخ کلیک (CTR)

عنوان جذاب در افزایش نرخ کلیک تاثیر بسزایی دارد. برای نوشتن یک عنوان جذاب می‌توانید از اعداد، عدد سال و کلمات قدرتمند (power word های احساسی) مانند: شگفت انگیز، بی‌نظیر، فوق‌العاده، راز و… استفاده کنید. به عنوان مثال: 10 راز شگفت انگیز موفقیت در بازاریابی 2023

همچنین سعی کنید از عنوان‌ها و کلمات کلیدی جزئی‌تر استفاده کنید برای مثال: خرید تیشرت مردانه خارجی آدیداس در تهران – خرید لباس خارجی

2- استفاده از داده‌های ساختار یافته (Stractured Data)

استفاده از داده‌های ساختاری (Structured Data) در سایت شما، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند و اطلاعات دقیق‌تری را به کاربران ارائه دهند و در نتیجه نرخ کلیک (CTR) سایت شما افزایش یابد. دیجی‌کالا یکی از سایت‌هایی است که از داده‌های ساختار یافته استفاده می‌کند و اگر شما کلمه دیجی‌کالا را در گوگل سرچ کنید، می‌بینید که به صورت چارتی از مطالب نمایش داده می‌شود. برای استفاده از داده‌های ساختاری در سایت خود، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. شناسایی نوع داده ساختاری مورد نیاز: برای استفاده از داده‌های ساختاری، باید نوع داده مورد نیاز را شناسایی کنید. برای مثال، اگر سایت شما یک فروشگاه آنلاین است، می‌توانید از داده‌های ساختاری مربوط به محصولات، نظرات کاربران، قیمت‌ها و غیره استفاده کنید.
  2. ایجاد کد داده ساختاری: می‌توانید از ابزارهایی مانند Schema.org برای ایجاد داده ساختاری مربوط به نوع داده مورد نیاز استفاده کنید.
  3. اضافه کردن کد داده ساختاری به سایت: پس از ایجاد کد داده ساختاری، باید آن را به صفحات مربوطه در سایت خود اضافه کنید. برای این کار، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند اضافه کردن کد به بخش‌های HTML صفحات وب، استفاده کنید.
  4. بررسی صحت داده‌های ساختاری: پس از اضافه کردن کد داده ساختاری به سایت، باید صحت آن را بررسی کنید. برای این کار، می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Structured Data Testing Tool استفاده کنید.

 استفاده از افزونه‌ کاربردی WP Schema Pro برای افزایش نرخ کلیک (CTR)

با استفاده از این افزونه می‌توانید به سادگی و بدون نیاز به طی کردن مراحل بالا داده‌های خود را ساخت یافته کنید تا به صورت چارتی از مطالب به کاربران نمایش داده شود. همچنین با استفاده از این افزونه می‌توانید به سادگی مطالب سایتتان را ستاره دار کنید. این افزونه پولی می‌باشد و می‌توانید از سایت‌های ایرانی معتبر خریداری کنید و روی وردپرس خود نصب کنید. دقت کنید که پس از انجام تمام مراحل در این افزونه، ممکن از ستاره دار شدن مطالب چند هفته‌ای طول بکشد.

WP Schema PRO
افزونه Schema PRO

3- استفاده از تصاویر جذاب (Use Attractive Images)

استفاده از تصاویر جذاب، یکی دیگر از راه‌های افزایش نرخ کلیک (CTR) است. با استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب، می‌توانید کاربران را به وب‌سایت خود جذب کنید و آن‌ها را به بازدید از صفحات مختلف وب‌سایت خود ترغیب کنید. همچنین، با استفاده از تصاویر جذاب، می‌توانید به بهبود نرخ تبدیل کاربران به مشتریان کمک کنید.

4- بهبود نمایش در نتایج جستجو (Improve Search Engine Visibility)

بهبود نمایش در نتایج جستجو، یکی دیگر از راه‌های افزایش نرخ کلیک (CTR) است. با بهبود نمایش در نتایج جستجو، می‌توانید کاربران را به وب‌سایت خود جذب کنید و بهبود رتبه وب‌سایت خود در نتایج جستجوی موتورهای جستجو را تسریع کنید. برای بهبود نمایش در نتایج جستجو، باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید و محتوای با کیفیت و مرتبط با کلمات کلیدی خود ارائه دهید.

5- استفاده از تکنیک‌های سئو (Use SEO Techniques)

استفاده از تکنیک‌های سئو، یکی دیگر از راه‌های افزایش نرخ کلیک است. با استفاده از تکنیک‌های سئو مانند لینک سازی، بهبود ساختار URL، بهینه‌سازی تصاویر و استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می‌توانید به بهبود رتبه وب‌سایت خود در نتایج جستجوی موتورهای جستجو کمک کنید و نرخ کلیک (CTR) خود را افزایش دهید.

برای یادگیری تکنیک‌های سئو پیشنهاد می‌شود مقاله سئو داخلی (on page SEO) جامع ترین مقاله افزایش بازدید سایت – 15 فاکتور مهم را مطالعه کنید.🎁

6- استفاده از تکنیک‌های بازاریابی ایمیل (Use Email Marketing Techniques)

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی ایمیل، یکی دیگر از راه‌های افزایش نرخ کلیک است. با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی ایمیل مانند ارسال خبرنامه‌ها و پیام‌های تبلیغاتی، می‌توانید به کاربران خود پیام‌هایی جذاب و مرتبط با محصولات و خدمات خود ارسال کنید و آن‌ها را به بازدید از وب‌سایت خود ترغیب کنید.

7- بهبود سرعت بارگیری (Improve Loading Speed)

سرعت بارگیری، یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش نرخ کلیک (CTR) است. با بهبود سرعت بارگیری وب‌سایت خود، می‌توانید کاربران را به بازدید از صفحات مختلف وب‌سایت خود ترغیب کنید و بهبود تجربه کاربری آن‌ها را فراهم کنید. افزایش سرعت سایت یک مبحث مفصل است که ما در مقاله 10 راه فوق العاده برای افزایش سرعت سایت وردپرسی به طور کامل به آن پرداخته‌ایم. اما در اینجا چند مورد مهم را برای شما ذکر می‌کنیم. استفاده از تصاویر با حجم کم، lazy load تصاویر، CDN، ابزارهای بهینه‌سازی وب‌سایت مانند فشرده‌سازی فایل‌ها و کش‌کردن، حذف اسکریپت‌های اضافی و… می‌تواند به شما در افزایش سرعت بارگیری کمک کنند.

سخن پایانی

در نهایت، افزایش نرخ کلیک (CTR) فرایندی است که نیاز به تلاش و صبر دارد. با استفاده از راه‌های فوق، شما می‌توانید به بهبود نرخ کلیک خود کمک کنید و به موفقیت کسب و کار خود نزدیک‌تر شوید. اگر به دنبال کسب مهارت در رابطه با سئو خارجی (off page seo) و افزایش بازدید سایت خود هستید، می‌توانید به مقاله‌ی سئو خارجی و تکنیک های شگفت انگیز افزایش رتبه سایت | (off page SEO) مراجعه کنید و آموزش خود را تکمیل کنید و بهترین نتیجه را کسب کنید.

در صورتی که به دنبال یک متخصص برای بهبود سئو سایت خود هستید، می‌توانید با تیم ما در ارتباط باشید و با خدمات ربیت تیم، به بهبود رتبه وب‌سایت، سئو و افزایش نرخ کلیک سایت خود کمک کنید.

سئو

ممکن است مفید باشد

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها