سئو داخلی (on page SEO) جامع ترین مقاله افزایش بازدید سایت – 15 فاکتور مهم

0
سئو داخلی (on page SEO)

سئو داخلی (On-Page SEO) یکی از مهم‌ترین عوامل بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که برای بهبود رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجو بسیار مهم است. با رعایت اصول آن می‌توانید بهترین بازدهی را در نتایج جستجوی گوگل بدست آورید. در این مقاله از وبلاگ ربیت تیم، به بررسی مفهوم سئو داخلی، عوامل مهم آن و روش‌های بهینه‌سازی آن پرداخته‌ایم.

مفهوم سئو داخلی

سئو داخلی (سئوی on page) به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که در داخل صفحات سایت خود، جهت بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بهبود رتبه وب‌سایتتان در نتایج جستجوی موتورهای جستجوی معتبر مانند گوگل، باید انجام شود. در واقع به هر عملی که درون صفحه انجام دهید تا فهم گوگل را نسبت به موضوع سایت خود افزایش دهید، سئو داخلی (on page seo)  می‌گویند. این روش‌ها شامل بهینه‌سازی محتوا، استفاده از کلمات کلیدی، بهینه‌سازی تصاویر، بهینه‌سازی ساختار وب‌سایت و… می‌شوند.

نکته مهم: بدون در نظر گرفتن سئو داخلی مناسب، وقتی به سراغ سئو خارجی (off page seo) و بک لینک‌ها می روید، به جای اینکه موتورهای جستجو مانند گوگل به سایت شما اعتبار بدهند، احتمال اینکه به شما مشکوک شوند و به شما امتیاز منفی بدهند بسیار بیشتر است. زیرا طبیعی نیست که یک سایت با کیفیت پایین بتواند بک لینک‌های خوب و با ارزش داشته باشد. در نتیجه باید به این موضوع دقت کنید تا از طرف گوگل اسپم نشوید.

عوامل مهم سئو داخلی

عوامل مهم سئو داخلی شامل موارد مختلفی می‌باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد پرداخته‌ایم. با رعایت این فاکتورها می‌توانید سئو داخلی سایت خود را به بهترین بازدهی برسانید. پس از انجام این موارد حالا می‌توانید به سراغ سئو خارجی (off page seo) سایت خود بروید، زیرا همانطور که پیش‌تر گفتیم سئو خارجی بدون داشتن سئو داخلی بی معنی است و عملا پیش نیاز سئو خارجی رعایت اصول سئو داخلی است.

تولید محتوای مناسب و مفید

تولید محتوا عالی موضوع بسیار پراهمیتی است که باید به آن توجه کنید. اگر محتوای شما مناسب و قابل فهم نباشد کاربر سریعا سایت شما را ترک خواهد کرد، اما در مقابل اگر از محتوای مفید و خوانا استفاده کنید، کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهد کرد و همچنین ممکن است سایر مقالات شما را هم مطالعه کند و لذت ببرد.

📌 چگونه یک محتوای خوب تولید کنم؟

  1.  خودتان را جای مخاطبین قرار دهید.
  2. سرتیترهای مقالات مرتبط هر کدام می‌توانند یک محتوای مهم و جالب باشند.
  3. بررسی وبسایت رقبا
  4. اکثریت سوالاتی که افراد به صورت حضوری از شما می‌پرسند، همان‌هایی است که قرار است جستجو کنند.
  5. شاخه‌ها و زیرشاخه‌های محتوا را بررسی کنید.
  6. بررسی شبکه‌های اجتماعی برای دیدن سوالات ذهنی کاربران محل مناسبی است. برای مثال می‌توانید از پست‌ها و نظراتی که در کامنت‌های اینستاگرام وجود دارد ایده بگیرید.

📌‌ ویژگی‌های یک محتوای عالی:

  1. محتوا باید خوانا باشید. برای مثال سعی کنید رنگ برخی از بخش‌های مهم را تغییر دهید، آنها را بلد کنید و یک شکل ظاهری خوب ایجاد کنید تا برای کاربر خسته کننده نباشد.
  2. از پاراگراف‌های کوتاه ولی پرمغز استفاده کنید.
  3. عکس‌ها خوانایی بهتری دارند، پس حتما در محتوا خود از عکس استفاده کنید.
  4. مطلقا کپی نکنید. خزنده‌های گوگل روی این قضیه به شدت حساس هستند و اگر محتوای شما کپی شده باشد، امتیاز منفی خواهید گرفت و ممکن است برای همیشه اسپم شوید.
  5. محتوا خیلی کوتاه نباشد. حداقل 300 کلمه و بهتر است بالای 1000 کلمه باشد.
  6. نظم در انتشار محتوا مهم است. برای مثال هفته‌ای سه تا مقاله روی سایت خود منتشر کنید.
  7. از لینک‌های داخلی در محتوای خود استفاده کنید. برای مثال در بخشی از محتوا خود به یک مقاله در وبسایت خود با موضوع مرتبط لینک دهید. توجه داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید. 
  8. کلمه کلیدی را سه چهار بار در هدینگ‌ها بیاورید. همچنین در هر پاراگراف یک دو بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. زیاده روی در هر کدام از این موارد ممکن است نتیجه عکس بدهد، پس طوری عمل نکنید که اسپم شوید.
  9. استفاده از برچسب‌های HTML مانند H1، H2 و… به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای وب‌سایت را بهتر درک کنند و رتبه آن را در نتایج جستجو افزایش دهند. بنابراین از هدینگ‌های عالی استفاده کنید.

تذکر: هر محتوا باید فقط شامل یک تگ H1 باشد که موضوع کلی محتوا را شامل شود ولی تگ های H2, H3, H4 و… می‌‎‌توانند به مراتب استفاده شوند. دقت کنید که حالت ساختار سلسله مراتبی تگ‌ها در محتوا رعایت کنید. برای مثال داخل تگ h2 می‌توانید از تگ h3 استفاده کنید ولی داخل تگ h3 نباید از تگ h2 استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی برای سئو داخلی

باید کلمات کلیدی مناسب را برای هر صفحه انتخاب کنید و آن‌ها را در عنوان، متن، برچسب‌های H و… استفاده کنید. پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب، یکی از مهم‌ترین عواملی است که هر سئو کاری باید آن را بلد باشد. زیرا شما بدون شناخت کلمه کلیدی مناسب نمی‌توانید یک محتوای خوب ایجاد کنید. همچنین باید با توجه به بازدید سایتتان و قدرت سایت خود از این کلمات کلیدی استفاده کنید.

برای مثال اگر سایت شما تازه تاسیس شده است و قدرت زیادی ندارد نباید از کلمات کلیدی عمومی مانند: طراحی سایت – سئو و… استفاده کنید و باید به سراغ کلمات کلیدی جزئی‌تر مانند: طراحی سایت وردپرسی در تهران – سئو داخلی و… بروید. زمانی سایت شما قدرتمندتر شد و بازدید شما افزایش یافت حالا می‌توانید به سراغ کلمات کلیدی عمومی‌تر و با سایت‌های بزرگتر رقابت کنید.

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم:

1- استفاده از گوگل و نتایج پیشنهادی آن

زمانی که شما یک عبارتی را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنید، همزمان یکسری پیشنهادات مرتبط با آن موضوع، برای شما نمایش داده می‌شود و نشان دهنده این است که کاربران این موارد را بیشتر جستجو کرده‌اند.  علاوه بر آن در انتهای هر صفحه جستجو، یک فیلد با عنوان “مرتبط با این جستجو” نمایش داده می‌شود که کلمات کلیدی مرتبط و پرطرفدار را به شما پیشنهاد می‌دهد. بنابراین یکی از ابزارهایی که می‌توانید از آن به عنوان پیدا کردن مناسب‌ترین کلمات کلیدی استفاده کنید، خود موتور جستجوگر گوگل می‌باشد.

پیدا کردن کلمه کلیدی
استفاده از گوگل و نتایج پیشنهادی آن برای پیدا کردن کلمه کلیدی

2- سایت mangools.com

در این سایت می‌توانید اطلاعات مناسبی از کلمه کلیدی مورد نظر به دست آورید. برای مثال اطلاعاتی از قبیل کلمات کلیدی مرتبط، تعداد دفعاتی که هر کلمه در چند ماه اخیر جستجو شده، روند افزایشی یا کاهشی در جستجوی هر کلمه کلیدی در چند ماه اخیر، سایت‌هایی که در آن کلمه رنک بالایی دارند و مواردی از این قبیل را به شما نشان می‌دهد.

برای استفاده از این ابزار کافیه وارد وبسایت mangools.com شوید و روی SEO Tools > KWFinder کلیک کنید و کلمه کلیدی مورد نظر را در فیلد نشان داده شده وارد کنید.

پیدا کردن کلمه کلیدی
استفاده از سایت mangools.com برای پیدا کردن کلمه کلیدی

3- سایت keywordtool.io

سایت keywordtool.io یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی است. برای دسترسی به برخی از ویژگی این سایت باید اکانت آن را تهیه کنید و رایگان نیست اما می‌توانید با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر پیشنهادات مرتبط را ببنید و از آنها ایده بگیرید.

پیدا کردن کلمه کلیدی
استفاده از سایت keywordtool.io برای پیدا کردن کلمه کلیدی

چگالی کلمات کلیدی کل سایت موثر در سئو داخلی

چگالی کلمات کلیدی کل سایت باید استاندارد باشد. سعی کنید در هر محتوا یکی دو بار کلمه کلیدی اصلی سایت را استفاده کنید. برای مثال: وبسایت ربیت تیم با خدمات طراحی سایت و سئو سایت در خدمت شماست. برای بررسی چگالی کلی سایت خود و بررسی چگالی کلی وبسایت رقبا میتوانید از سایت webconfs.com استفاده کنید.

در این سایت کافیه مسیر SEO Tools > keyword density checker را طی کنید و URL سایت را وارد کنید تا چگالی کلی کلمات آن سایت را به شما نشان دهد.

بهینه‌سازی عنوان صفحه

عنوان صفحه باید شامل کلمات کلیدی مناسب باشد و باید به طور دقیق توضیح دهنده محتوای صفحه باشد. عنوان صفحه اولین چیزی است که کاربر مشاهده می‌کند بنابراین باید ترغیب کننده باشد. حالا باید بدانیم که چگونه یک عنوان جذاب بنویسیم:

1- استفاده از اعداد: سعی کنید در عنوان خود از اعداد استفاده کنید زیرا تجربه نشان داده که کاربران روی عناوینی که از عدد استفاده شده بیشتر کلیک خواهند کرد. برای مثال: 10 راه رسیدن به موفقیت – راه‌های رسیدن به موفقیت

2- استفاده از عدد سال: یکی دیگر از مواردی که تا به امروز بازدهی خیلی خوبی داشته استفاده از عدد سال است. برای مثال: آموزش طراحی سایت 2023 – آموزش طراحی سایت

3- استفاده از کلمات قدرتمند (power word های احساسی): استفاده از کلماتی مانند شگفت‌انگیز، بزرگ، بی‌نظیر، راز، جامع، کامل و… می‌تواند کاربر را به سمت سایت شما بکشاند. برای مثال: 10 راز شگفت انگیز برای رسیدن به بلوغ ذهنی –  راه‌های رسیدن به بلوغ ذهنی

با رعایت این موارد می‌توانید نرخ کلیک یا CTR (Click Through Rate) سایت خود را افزایش دهید و کاربران بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. اگر با نرخ کلیک یا CTR آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌شود نرخ کلیک (CTR) چیست؟ بروزترین تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک را مطالعه کنید.

بهینه‌سازی توضیحات متا (meta description)

توضیحات متا باید شامل کلمات کلیدی مناسب باشد و باید به طور دقیق توضیح دهنده محتوای صفحه باشد. 

نکته مهم: هر صفحه‌ای که در سایت شما وجود دارد، قابل سئو شدن است. برای مثال صفحات دسته‌بندی، محصولات و… نیز باید سئو شوند. در نتیجه سعی کنید برای این صفحات نیز عنوان و توضیحات متا داشته باشید.

بهینه‌سازی URL

URL باید شامل کلمات کلیدی مناسب باشد و باید به طور دقیق توضیح دهنده محتوای صفحه باشد. اما تجربه نشان داده است که اگر معادل انگلیسی کلمه کلیدی را در URL بنویسیم بهتر است. همچنین باید این نکته دقت کنید که از لینک‌های شبیه به هم استفاده نکنید، زیرا این موضوع زیاد برای موتورهای جستجو خوشایند نیست. برای مثال به این لینک‌ها توجه کنید: buy-best-cars ، buy-cars ، buy-cars-in-tehran، همانطور که می‌بینید لینک‌های این صفحات بسیار شبیه به یکدیگر است و گوگل ممکن است به این لینک‌ها امتیاز منفی بدهد. بنابراین با کمی دقت حتی اگر دانش کافی هم نداشته باشیم، می‌توانیم تا حدودی متوجه شویم که چه زمان‌هایی به سمت اسپم شدن می‌رویم.

بهینه‌سازی تصاویر ثاثیرگذار برای سئو داخلی

باید از نام‌گذاری مناسب و توضیحات مرتبط برای تصاویر استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند آن‌ها را به عنوان محتوای مفید شناسایی کنند و رتبه آن‌ها را در نتایج جستجو افزایش دهند. امروزه خزنده‌های گوگل به قدری پیشرفته شده‌اند که حتی عکس‌ها و فایل‌های pdf را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. به این صورت که اگر شما یک عکسی را به گوگل بدهید و جستجو کنید، عکس‌های مشابه آن را به شما نمایش می‌دهد و یا اگر متنی را جستجو کنید که داخل pdf یک سایت آن متن موجود باشد، گوگل آن فایل pdf را به شما نمایش می‌دهد. پس در اینجا باید به دو نکته توجه کنیم:

1- از کپی کردن عکس‌ها خودداری کنید و سعی کنید اگر عکسی را از جایی دانلود می‌کنید، یکسری تغییرات روی آن ایجاد کنید.

2- استفاده از alt و توضیحات (description) را در عکس‌ها جدی بگیرید. alt یک متن جایگزین است که با کدهای HTML برای توصیف یک تصویر یا عملکرد آن در صفحه به کار می‌رود.به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا تشخیص دهند این عکس راجع به چه موضوعی است.

بهینه‌سازی سرعت بارگیری صفحه

سرعت بارگیری صفحه بسیار مهم است و باید بهینه‌سازی شود تا کاربران به راحتی بتوانند به صفحات وب‌سایت دسترسی پیدا کنند. یک کاربر فقط بین 0.3 تا 3 ثانیه منتظر می‌ماند تا سایت برای او باز شود. بنابراین اگر سرعت سایت شما مناسب نباشد، بازدید کننده را از دست خواهید داد و در نتیجه با افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) مواجه خواهید شد. برای آنالیز سرعت سایت و پی بردن به مشکلاتی که باعث کاهش سرعت سایتتان می‌شود، میتوانید از ابزارهای آنلاین GTmetrix و google page speed استفاده کنید.

بروزرسانی محتواهای قبل‌تر

هر چند ماه یک بار پست‌هایی که رنک (رتبه) آنها کمتر از 5 است (مثلا در رتبه 7 قرار دارد) را بروزرسانی کنید. این کار تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئو سایتتان خواهد داشت. برای بروزرسانی این محتواها می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. یک عنوان جذاب بنویسید. (با توجه توضیحاتی که بالاتر دادیم)
  2. یک توضیح متا عالی بنویسید.
  3. محتوای پست را به روز رسانی کنید. برای مثال چندتا عکس و چند پاراگراف به محتوا اضافه کنید.
  4. در مرحله آخر قبل از اینکه محتوا را منتشر کنید، تاریخ انتشار را روی امروز قرار دهید، تا گوگل متوجه شود که این محتوا به عنوان یک پست جدید اضافه شده است.

سخن پایانی

با استفاده از تکنیک‌هایی که در این مقاله به آن پرداختیم، می‌توانید سئو داخلی سایت خود را بهینه‌سازی کنید و رتبه وب‌سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجوی معتبر افزایش دهید و به راحتی کاربران را به سمت خود جذب کنید. اما همانطور که گفتیم علاوه بر سئو داخلی (on page seo)، باید سئو خارجی سایت را هم به خوبی بهینه کنید. در صورتی که به دنبال کسب مهارت در رابطه با سئو خارجی (off page seo) هستید، می‌توانید به مقاله‌ی سئو خارجی و تکنیک های شگفت انگیز افزایش رتبه سایت | (off page SEO) مراجعه کنید و آموزش خود را تکمیل کنید و بهترین نتیجه را کسب کنید.

سئو

ممکن است مفید باشد

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها